Andrew Bolt
March 28, 2008 12:00am

A LOT of hot air is going into tomorrow's Earth Hour, and | don't just mean the hot-air balloon sent up
last Saturday to promote this hour-long switch-off.

But, good God, why did the organisers choose that way to promote a campaign to make us cut our gases?
Sending up the 32-metre light globe-shaped billboard burned so much gas - and emitted so much carbon
dioxide - that we'll have to switch off 10,000 lights tomorrow just to make it up.

Perfect, then, that it landed in the Peanut Farm Reserve, and equally symbolic that The Age gave this wildly
inappropriate stunt fawning coverage. Why? Because Earth Hour proves that what threatens us is not so much
global warming, but lousy journalism.

Asking us to turn off lights between 8pm and 9pm is a crusade by The Age and The Sydney Morning Herald.
And already one light is staying on and flashing alarm. You see, it's always a danger when newspapers take up
campaigns. Suddenly they get tempted to report only stuff that pushes their agenda, and to ignore facts that
don't.

The Age and SMH - already giddy with global warming evangelism - perfectly illustrate this danger.

Earth Hour started last year in Sydney, where the SMH campaigned furiously to get everyone in the CBD to turn
off their lights for an hour after dusk to "raise awareness" that our gases from electricity use were allegedly
warming the world to hell.

But it was a flop - lights blazed on - yet you won't read that in The Age or SMH. On the contrary, the SMH's
Sunday paper, The Sun-Herald, instead ran "before and after" pictures purporting to show Sydney plunge from
a blaze of light into a great gloom. But the dark "after" picture turned out to have been badly under-exposed
compared with the "before" picture.

And the "before" picture turned out to have been taken not just before Earth Hour but two days earlier, when, as
Media Watch reported, "weather conditions helped make the whole scene look much lighter".

Nothing dishonest was done, of course. It's just that these two "mistakes" suited the paper's agenda.
It didn't stop there. Check how The Age now routinely reports last year's "success":

"Last year's first Earth Hour had as many as 2.2 million Sydneysiders and 2000 businesses turn off their lights,
causing a 10 per cent drop in the city's energy use."

Really?

First, it's mad to think half of Sydney's population switched off for a stunt centred on the CBD. This figure is
actually a huge extrapolation from a poll of fewer than 800 guilty people who claimed they'd maybe switched off
something or other during the hour.

Second, the claimed dip in power was just for the CBD, not all Sydney. Third, the 10 per cent cut claimed for the
CBD is itself a gross exaggeration. A cut so tiny is trivial - equal to taking six cars off the road for a year.

But David Solomon, a finance PhD student at the Chicago University's graduate school of business, crunched
Sydney's power figures to exclude seasonal and daily fluctuations, and concluded there was actually close to no
power saving at all.

"When a fixed effect is included for the whole day, the drop in electricity use during Earth Hour is statistically
indistinguishable from zero."

So why does The Age exaggerate? Because it's on a campaign to persuade, not inform, which is why it also
won't report other awkward facts. Here's one: global temperatures have fallen since 1998.

Indeed, all four big global temperature tracking outlets, including Britain's Hadley Centre, now say global
temperatures over the past year have dropped sharply.

NASA adds that the oceans have also cooled for the past few years. Why doesn't The Age tell its readers this,
instead of scaring them with reports, and balloons, that are just hot air?

That's crusading, not reporting.



